Julia

När natten är kall

och alla stjärnor blottar sin skönhet

finns det någon

som bara genom sin existens

överbevisar all skönhet.


Som ett opålitligt och hårt hav

vars vågor sväljer skepp

och nöter sönder bergsväggar,

så är hennes lockiga hår.


Likt vår egen stjärna Solen,

vars strålar både värmer

och lyser upp

så är hennes leenden.


När natten är mörk

och alla stjärnor lyser klart

finns det något

som bara genom sin existens

ger ljus i det svarta.

Månen glimtar till på himlen,

likt dina ögon glimtar till

när våra blickar möts.


Det sägs att skratt lättar hjärtan

det säger inte jag.

För mitt hjärta flyger iväg,

då jag hör hennes skratt.


Varför ska du då dricka ditt gift,

kära Julia?

---------------------------------------------------------

Såg en pjäs på lägret som en grupp från Tynnered satte upp. Pratade lite med dem efteråt, och det visade sig att pjäsens Julia gillade poesi. Så jag skrev denna till henne. Behöver jag säga att hon tyckte om den? =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0