Kärlek = Vattenmelon

En annan jämförelse. Historian bakom är klassisk. Jag och Lars skulle ha en andakt, men vi ville inte läsa upp de gamla vanliga texterna man hört så många gånger. Så jag fick för mig att jämföra kärleken med något. Lars kom in i rummet, och jag slängde ur mig frågan om vad jag skulle jämföra med. Han svarar lite flummigt att jag ska jämföra den med en vattenmelon. Och här är resultatet:


Tänk dig att kärleken vore som en vattenmelon. Skalet runt melonen är den skyddande bubbla, som kärleksparet oftast lever i. Den kan för enkelhetens skull symbolisera det låsta rum som paret garanterat spenderar den mesta delen av sin tid tillsammans i. Vattenmelonen är den största av meloner, och tar, liksom ett förhållande, lång tid att utforska. Fruktköttet i denna melon symboliserar all den lust och glädje som paret får uppleva. Den röda färgen som fruktköttet innehar symboliserar passionen, och fruktköttets saftighet symboliserar intimiteten och extasen.


Kärnorna i melonen symboliserar alla missöden paret kommer att råka ut för. Det finns ingen melon utan kärnor, och heller inte ett förhållande utan problem. Men kärnorna är inte speciellt lätta att bara peta bort, eftersom de ibland ligger väldigt djupt begravda i fruktköttet, och man vill inte riskera att göra sönder det. Man måste helt enkelt ta en tugga, och sedan spotta ut alla kärnorna. Visst, man kan äta runt dem, men till slut kommer det alltid finnas kärnor i vägen. Likaså är det i förhållanden. Du kan skjuta undan dem och ta genvägar, men du måste till slut ta hand om problemen. Efter det kan man unna sig det goda.


Ju längre in mot mitten av en vattenmelon man kommer, desto mognare, saftigare och sötare blir det. Om man kan inse att det är den absoluta insidan som räknas, att det är där man kan finna den riktiga frukten, och att det är den som betyder mest. Ja, då kommer man att få uppleva den sanna sötman av kärleken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0